lørdag den 14. maj 2016

Upgrade 2016.

Ja, udstyr må man ikke gå ned på !
Dennis og Rasmus har i `12 og `14 klaret sig uden plotter og ekkolod ved at hængte sig bag på de andre som havde det monteret (Bjarne, Finn og Morten) men det er slut nu!


Der blev dømt grejshopping og der er nu indkøbt 2 stk Lowrance HOOK4 m. batterier

Velvidende at det i stor grad handler om "religion" blev Lowrance HOOK4 valgt på baggrund af
af Finns valg for godt 6 år (Lowrance Elite4X) som har tjent ham godt, endvidere er det et af de få ekkolod som er IPX7 testet (vil kunne modstå at blive nedsænket i væsker, på op til 1 meters dybte i 30 min.) og samtidig til at betale.
Desuden masser af fede funktioner som splitskærm, downscan chirp og smarte kortfuntioner.
Vigtigst af alt brugervenligt!
Der er selvfølgelig tilkøbt kort Navionics PLUS 49XG over Norge.


Batteriet blev et AGM 7AH - hvilket kan ende med at være i "den tand for lille ende" da det kun giver omkring 6 timers fisketid max.
Men vægten som er 2,3KG på det pågældende batteri var vigtigere at holde nede end flere AH, til sammenligning så vejer et 12AH (som tidmæssigt ville være optimalt) 3,9KG.
Alt sammen ekstra vægt som kan mærkes når man ror mange km.  


Og nu kom så den svære del... installationen, hvor, hvordan og ikke mindst hvor få huller kan man nøjes med. Alt til trods lykkedes fint selvom om de har lidt forskellige løsninger.

Lidt billeder fra Dennis Kajak.
Montering er klaret på siden af den eksisterende stangholder.
"Det er lidt klemt og skal ved lejlighed nytænkes, familielivet har bare ikke helt tilladt det i denne omgang -det galt bare om at få det ud og fiske!"



Batteriet er monteret i det bagerste rum.
"Jeg er meget glad for løsningen, batteriet sidder tørt og sikkert og er nemt at sætte i og tage ud."


Og ikke mindst en ekstra stangholder kom der også på.


Lidt billeder fra Rasmus Kajak.


Monteret midtfor på gummipladen - lige til.
"Jeg måtte flytte lidt på stangholderne for at stængerne ikke kom i kambolage men plotteren men jeg er rigtigt tilfreds med resultatet som er blevet super funktionelt."


 Batteriet er -som Dennis- placeret i det bagerste lastrum.
"Jeg har valgt at monterer en vandtæt kasse som batteriet bliver sikret i, den holder det 100% tørt og  sørger for at det bliver holdt på plads." 



3 kommentarer:

  1. Har i så også haft tid til at teste det på vandet?
    Det bliver under alle omstændigheder godt at kunne navigere og plotte hot-spots på turen, uden være afhængig af andre.

    SvarSlet
  2. Det ser godt ud :-).
    Når lysforholdene er til det, så skru ned for skærmens lysstyrke. Det forlænger "arbejdstiden" betydeligt.

    SvarSlet
  3. Hej !
    Det bliver jomfru turen - briste eller bære.
    Worst case klarer vi den nok uden.. Det er prøvet før.
    Bjarne - super tip, tak det havde jeg ikke lige tænkt.

    SvarSlet